Recente cijfers tonen aan dat de politie in Raalte regelmatig achterblijft bij het halen van hun doelstelling om binnen een kwartier bij spoedmeldingen aanwezig te zijn. Uit data die exclusief is gedeeld met deze bron, blijkt dat slechts 85,4 procent van de gevallen voldoet aan deze norm. Dit is lager dan het streven van meer dan 90 procent.
Gedurende het afgelopen jaar hebben politie-eenheden in Raalte 376 keer gereageerd op spoedmeldingen, waarbij gemiddeld 8 minuten nodig waren om ter plaatse te komen. De cijfers tonen aan dat de politie in 85,4 procent van de gevallen binnen het gewenste kwartier aanwezig was, een verbetering ten opzichte van voorgaande jaren.
Volgens politiewoordvoerder Alyssa De Boer kan de reactietijd variëren afhankelijk van het type melding. Bij spoedincidenten waar de politie de enige benodigde hulpdienst is, zijn zij doorgaans sneller ter plaatse. Echter, in complexere situaties waarbij ook andere hulpdiensten betrokken zijn, kan de communicatie via de meldkamer vertraging oplopen.
Uit een vergelijking met soortgelijke gemeenten blijkt dat Raalte gemiddeld een betere reactietijd heeft dan de doorsnee. Terwijl in vergelijkbare gemeenten de politie er gemiddeld 10 minuten en 37 seconden over doet om ter plaatse te komen, presteert Raalte over het algemeen sneller.
De ontwikkelingen in de terugkerende reactietijden van de politie in Raalte zijn onderwerp van voortdurende monitoring en evaluatie.